Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Banco do Brasil devolverá mais de R$ 20 milhões a clientes por cobranças indevidas

Clientes afetados incluem usuários de cartões e microempreendedores individuais

O Banco do Brasil terá de reembolsar R$ 20,6 milhões a clientes por causa de cobranças indevidas relacionadas a operações com cheque especial e cartões de crédito e débito. A decisão faz parte de um termo de compromisso firmado com o Banco Central (BC) na segunda-feira 3.

A maior parte da devolução — mais de R$ 14 milhões — refere-se à cobrança irregular de tarifas pela emissão de segunda via de cartões. Esse problema afetou mais de 1,5 milhão de clientes entre 2013 e 2024.

Além disso, o BB precisará restituir R$ 6,5 milhões a 15,4 mil microempreendedores individuais (MEIs). Eles pagaram juros acima do limite máximo de 8% em operações de cheque especial entre 2020 e 2022.

Banco do Brasil precisa cumprir prazo de 12 meses

O Banco do Brasil afirmou, por meio de nota, que tem “compromisso de atendimento de excelência a seus clientes” e que as irregularidades já foram solucionadas.

Para garantir o cumprimento do acordo, o BB deverá apresentar relatórios de auditoria interna e contratar uma empresa independente para acompanhar o processo. 

Caso não consiga reembolsar todos os clientes afetados no prazo máximo de 12 meses, o banco terá de repassar ao Banco Central o valor remanescente da dívida.

*Fonte: Revista Oeste